Dagje Barcelona - Reisverslag uit Gerona, Spanje van Wendy Heeroma - WaarBenJij.nu Dagje Barcelona - Reisverslag uit Gerona, Spanje van Wendy Heeroma - WaarBenJij.nu

Dagje Barcelona

Door: Wendy Heeroma

Blijf op de hoogte en volg Wendy

06 Februari 2013 | Spanje, Gerona

Buenos dias!

Gisteren zijn we een dagje naar Barcelona geweest aangezien onze colleges nog zijn begonnen en we wat leuks wouden doen.
We gingen met de trein. Het treinstation is voor ons ongeveer 10 minuten lopen dus dat is handig. Bij het station moesten we een kaartje kopen. De mensen kunnen hier erg slecht Engels dus erg gemakkelijk ging dit niet. Er is ook nog een verschil in treinen en dat maakt het ook allemaal een beetje lastig. Je hebt een trein die er 1,5 uur over doet. Deze stopt op alle stations en duurt dus langer. Maar is dan ook goedkoper. Je hebt ook een trein die er ongeveer 3 kwartier over doet. Deze is dan ook iets duurder.
We kozen voor de eerste trein die vertrok en dit was om 10 over 9.

We kregen geen vertrouwd klein geel kaartje maar een enorm ticket.
Nou ja, prima! Zwart reizen is hier ook onmogelijk want voordat je bij de trein bent wordt je zo'n 2 keer gecontroleerd en moet je handtas door een tunnel waarin hij wordt gecontroleerd, net zoals op het vliegveld.

Eenmaal in de trein beviel onze deze erg goed. Het was een zeer luxe trein met fijne stoelen. Ook was er een deel waar je koffie en andere zaken kon halen en hier hebben we dan ook maar meteen gebruik van gemaakt. Met een lekkere cappuccino, genietend van het uitzicht gingen we op weg naar Barcelona. Het viel ons op dat het in de trein erg rustig was, terwijl we niet in een stilte coupe of iets zaten. We werden dan ook een keer aangesproken omdat we in ons enthousiasme natuurlijk te hard aan het praten waren. Aan de uitdrukking van een andere man te zien vond hij dit onzin maar goed we gingen toch maar wat zachter praten.

Rond 10 uur kwamen we aan in Barcelona. Hier gingen we opzoek naar een kaartje voor de metro omdat het anders erg ver lopen is. Naar wat navraag en gezoek hadden we de goede metro te pakken. Met deze metro belanden we midden in het centrum van Barcelona, bij de Sagrada de Familia, die grote kathedraal die al heel lang in de steigers staat.

De zon scheen fel en om de Sagrada de Familia goed te bekijken vonden we dat we een zonnebril nodig hadden. We bezochten het eerste de beste souvenirs winkeltje. Hier stormde er meteen een meneer op ons af met de vraag wat we nodig hadden. We zagen er kaarten liggen en het leek ons wel handig om een kaart van Barcelona te hebben om alles te vinden. We kochten een kaart voor 4.90 euro. Toen we buiten stonden bedachten ons dat we beter hadden kunnen afdingen maar dat lef hadden we allebei nog niet.
Nu nog op zoek naar een zonnebril. We keken een winkeltje verder en daar waren allemaal zonnebrillen. We bekeken de brillen en maakten en keuze. Maar dit keer wilden we onze onderhandelingstechnieken wel in de strijd gooien. We vroegen hoeveel de zonnebrillen kosten, dit was 7.90. We keken nog een keer, aarzelden wat en vertelden de man dat we het eigenlijk wat te duur vonden. 'Oke I make it 7' zei de man. We keken nog eens en ik zei: '5 euro and we take it'. Dat was volgens de man veel te weinig. Daarna zei Caroline: ''12 euro for both'. Daarmee was de deal gesloten en hadden wij onze zonnebril bemachtigd voor 6 euro.

Zo, nu konden we de Sagrada de Familia eens goed bekijken. We liepen om de kerk heen en verbaasden ons over de mooie kathedraal en het bijzondere bijwerk. De stijl van Dahli kon je herkennen in de aparte torens met daarop vruchten en andere gekke dingen.
Naar dat we de kathedraal van buiten helemaal hadden bekeken en wat mooie plaatjes hadden geschoten zaten we in twijfel of we de kathedraal ook binnen zouden gaan. Dit kostte 11,50 en dat vonden we nogal prijzig. Uiteindelijk vonden we dat je hier wel ooit een keer in geweest moest zijn en nu waren we hier dus vonden we dat we het moesten doen. En dat was de moeite waard! Wauw, wat een mooie kathedraal, zoiets hadden we allebei nog nooit gezien. Een aanrader!

Daarna wou ik graag een kijkje nemen bij de haven om wat mooie boten te spotten en te kijken of we hier in de toekomst ons bootje veilig kunnen neerleggen. Onderweg kwamen we nog langs Pl. fr toros Monumental. Dit is een oud stierenvecht theater. Eenmaal aangekomen bij de haven was dit echt een verademing. Heerlijk om zo even aan het water te zijn en de boten te bekijken. Er lage grote schepen bij en de haven was goedgekeurd. Daarna hebben we lekker plaatsgenomen aan het water en onze broodjes genuttigd. Na ongeveer een uurtje gingen we verder en gingen richting de Arc de Triomf. Ja mensen, die heb je ook in Barcelona. Erg mooi om te zien en ook hier veel bedrijvigheid.

We liepen nog een eind richting de binnenstad en kwamen terecht op de rambla. Dit is de grote staat midden door Barcelona met links en rechts verschillende terrasjes, boetiekjes en veel mensen!
Na wat terrasjes te hebben vergeleken namen we plaats op een van de terrasjes waar je tapas kon krijgen. Voor 6,95 kreeg je daar 3 tapas en een pizza of pasta. Prima dus dachten we. Maar dit leek iets minder mooi dan voorgesteld en hierbij alvast de tip om niet op een van deze terrasjes plaats te nemen want je wordt genept waar je bij staat. Allereerst had ik een cola besteld en kreeg een halve liter cola! Ik keek eens goed op de kaart en het bleek dat dit drankje 4.60 koste. Ik heb voor de zekerheid nog even nagevraagd of ik niet 1 liter had want in dat geval zou het drankje mij 9 euro gaan kosten. En dat was ik niet van plan! Ik had gelukkig de halve liter en liet het er dan maar bij zitten. Wijze les voor de volgende keer dus. Daarna kregen we de tapas. Het waren 3 kleine hapjes in een schaaltje en ik was nog even in de veronderstelling dat het de 1e ronde was. Dit bleek helaas niet zo te zijn en eigenlijk ook wel logisch voor 6.95 euro. Daarna bestelde Caroline een paella en ik een ravioli. Nog eens dubbelcheck of dit voor 6.95 was maar dit bleek gelukkig wel zo te zijn. Dit smaakte allebei goed en was ook een aardig bord vol.

Daarna zijn we nog even door de stad gelopen en nog even gekeken bij Catedral Gotic. Daarna besloten we dat het goed was geweest en gingen we terug naar de metro. We werden vriendelijke geholpen door een politieagent. Caroline en ik waren het er over eens dat het Engels ons al een stuk gemakkelijker af ging.
Met de metro gingen we weer richting station en zo waren we alweer op de terugweg. Bij het station was het nog even weer een gezoek naar het juiste kaartje maar ook hier werden we weer vriendelijk geholpen door een man die goed Engels kon.

Eenmaal zittend in de trein voelden we de vermoeidheid toe slaan en sloten we onze ogen eventjes. Helemaal veilig voelde dit niet omdat je ook niet precies weet waar je uit moet stappen. Na 1,5 uur, dit keer hadden we de langzame trein, waren we weer in Girona. Dit was tegen een uurtje of 8. In de verte 'roken' we onze pizza en we liepen dus snel naar huis. Het was een geslaagde dag!

Pronto!

Saludos Wendy

• 06 Februari 2013 - 15:13

Lieps:

Eerste, maar wat een verhaal! Echte toeristen in Spanje, maar daarin ben je zeker niet de enigste! Mooi cultuur geproefd! Ik ben benieuwd naar de foto's!

• 06 Februari 2013 - 17:10

Eline: