Genieten! - Reisverslag uit Gerona, Spanje van Wendy Heeroma - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Gerona, Spanje van Wendy Heeroma - WaarBenJij.nu

Genieten!

Blijf op de hoogte en volg Wendy

12 Maart 2013 | Spanje, Gerona

Hola buenos hombres y mujeres!

Er is weer veel gebeurd sinds het vorige reisverslag dus weer tijd voor een verhaaltje! Met de enkele tips van een onbekende journalist in spe hoop ik dit verslag te laten sprankelen!;).
Het voelt inmiddels al echt gewoon om in Girona te wonen en alles gaat z'n gangetje. We gaan naar school, doen boodschappen, koken, houden ons huisje schoon en genieten vooral van het leven hier!

Vorige week maandag zijn we voor het eerst naar stage geweest en komende 2 weken hebben we stageweek, op de paar enkele lessen die we moeten volgen op de universiteit na. Het is erg leuk om eens een andere school te zien en te kijken hoe er hier wordt lesgegeven. Er zijn overeenkomsten maar ook veel verschillen. De kinderen gaan hier naar school vanaf 3 jaar. De kinderen van 3,4 en 5 jaar worden tot de jongere kinderen gerekend en vanaf 6 jaar gaan ze naar de eerste klas. Tot de 5e klas, wanneer de kinderen 12 jaar zijn. Er zijn hier vakleerkrachten voor muziek, Engels en gym. Dit werkt erg goed en het is voor de kinderen heel normaal wanneer er een andere leerkracht in de klas komt en de les overneemt in zijn/haar vakgebied. De kinderen krijgen hier van kleins af aan Engels, zelfs de kinderen van 3 jaar. Dit is leuk om te zien en inspirerend. Met liedjes, boeken en 'cheeky monkey' leren kinderen de basis van het Engels zoals kleuren, cijfers en lichaamsdelen. Cheeky monkey is een aap die als handpop dient en waarmee het Engels wordt aangeleerd. Cheeky monkey spreekt tot de verbeelding en de kinderen zijn dol op hem. Bij de hogere groepen wordt dieper op het Engels ingegaan maar nog steeds worden er veel liedjes gebruikt om het Engels te leren. Erg goed en leuk vind ik!
Verder is het pedagogische en sociale gedeelte van de school heel goed. De kinderen zijn dol op hun leerkrachten en de kinderen gaan onderling ook goed met elkaar om. Wel komt soms het Spaanse temperament na boven maar naar een rustige uitleg van de leerkracht loopt alles weer normaal. Wel is er nog wat aan te merken op de effectieve leertijd, die er naar mijn mening niet of nauwelijks is. Er wordt vaak lange tijd gespeeld of naar filmpjes gekeken die naar mijn mening weinig effectief zijn. Er zijn dus hele goede en inspirerende dingen te zien op deze school maar ook zaken die naar mijn inziens beter kunnen.

Afgelopen woensdag zijn we naar een typisch Spaans barretje geweest. Het heette café Lola en was erg leuk. We kwamen het café binnen en moesten wel even wennen aan het volume van de zanger en de setting van het café. Maar nadat we hadden plaatsgenomen en onze eerste cocktail hadden besteld was het er er gezellig! De typisch Spaanse muziek nodigde uit om te gaan dansen en nadat het café steeds verder vol stroomde werd het ook voor ons tijd om de heupjes los te gooien. We gingen steeds meer op in de Spaanse muziek en met de mensen om ons heen die ook flink hun best deden werd het steeds gezelliger! Een typisch Spaanse avond zoals die hoort te zijn dus.

Afgelopen zaterdag was het erg mooi weer en dus besloten Caroline, ik, Marleen en Neeltje om naar het strand te gaan. We zijn naar 'Sant Antoni de Calonge' geweest en dit was meer dan de moeite waard en zeker een aanrader! In 1 uur en 15 minuten waren we er en het is er werkelijk prachtig! Na een kopje koffie op het terras besloten we om richting de wat ruigere kust te lopen. Hier liep een erg mooi wandelpad helemaal langs te kust. Om de paar 100 meter was er een soort van prive strandje wat er mooi uit zag. Verder was het water super helder en blauw.
Echt een klein paradijsje! Na het grootste deel van de route te hebben gelopen en inmiddels bijna in Platja D'Aro te zijn besloten we om plaats te nemen op een van de strandjes. Hier hebben we lekker de hele middag vertoeft en Caroline en ik hebben zelfs een duik in de zee genomen! Dat was nog wel een beetje frisjes hoor, hihi. We hebben de middag afgesloten door op z'n Hollands te eten met frikandel speciaal of bitterballen met patat, haha! Dat was wel weer eens lekker, ook al was de frikandel aan de taaie kant. Toen we met elkaar terug liepen naar het busstation waren we het er allemaal over eens: hier nemen we onze gasten zeker mee naar toe want het is er prachtig!!

Zaterdag avond zijn we weer met z'n allen uit geweest. Het was weer een gezellige avond. Wel hadden we allemaal een beetje last van onze gloeiende, en bij sommigen rode huid, aangezien we de hele dag hebben liggen bakken.

Voor de rest gaan we deze week dus kijken op stage en vooral nog veel genieten. Nou ik zou zeggen adios! Ik ga zo maar eens aan m'n maaltijd salade. We eten namelijk s'middags op stage. Dit kan voor 3.50 en is prima eten. Bijvoorbeeld pasta, sla en vis en als toetje vaak fruit. S'avonds eten we dan rond een uur of half 8 brood, soep of in dit geval een salade. Bevalt prima en is ook meteen een stukje integratie. Prima dus!

Nogmaals: adios amigos!
Liefs Wendy.

• 12 Maart 2013 - 19:00

Lieps:

Eindelijk weer een stukje en inderdaad een keigoed stuk! Mooie foto's erbij. Ik dacht dat jij niet kon verbranden! Laat ons niet zo lang wachten op het vervolg! ;) Heel veel plezier! Geniet ervan! Oh: eerste!